Rådgivning til ledelsen
At tilpasse virksomheden, ved bl.a. afskedigelser, er en organisatorisk og forretningsmæssig nødvendighed. Det er også en naturlig del af den måde, hvorpå det danske arbejdsmarked fungerer.

Jan Thomsen
Få yderligere oplysninger
Du er velkommen til at kontakte direktør Jan Thomsen, Ramsdal, for at høre mere om, hvordan vi kan assistere dig og din ledelse i forbindelse med afskedigelser.
En naturlig nødvendighed
Tilpasninger er en uadskillelig del af den danske Flexicurity-model, og vi ser tilpasninger som følge af ændringer i ejerforhold, markedsforhold og konjunktur- udviklinger. Under finanskrisen så vi, at både de offentlige og de private virksomheder, som en naturlig nødvendighed, tilpassede deres organisationer. Nu ser vi det igen som følge af den meget omfattende Corona-krise.
Når det skal gøres, skal det gøres ordentligt
Måden, hvorpå virksomheder tackler en afskedigelse, kan få vidtrækkende konsekvenser for alle parter. Med tiden fortrænger medarbejdere det faktum at vedkommende blev afskediget. Men måden det skete på, glemmer de aldrig. Også tilbageblevne medarbejdere vil altid huske den måde, deres ledelse har håndteret afskedigelserne på. En afskedigelsessituation er derfor den ultimative test af virksomhedens personalepolitik og ledelse.
Det fælles mål er den veltilrettelagte, professionelle og værdige afskedigelse, men "den rigtige metode" findes ikke. Derfor er det en vigtig ledelsesopgave at foretage en ”ansvarlig afskedigelse”. For Ramsdal er det helt afgørende, at der udvises værdighed, respekt og professionalisme i en afskedigelsesproces. Når det skal gøres, skal det gøres ordentligt
Afskedigelsen - den sværeste opgave for dig som leder
Når du som leder skal afskedige medarbejdere, står du muligvis overfor en af dine vanskeligste ledelsesmæssige udfordringer. Situationen er uvant, og du er i færd med at ændre et menneskes jobliv og tilværelse.
At miste sit job kan betyde tab af indkomst og for nogle mennesker måske endda tab af livsindhold. En afskedigelse kan midlertidigt fjerne grundlaget for menneskelig og faglig udvikling og afskære sociale tilhørsforhold.
En god proces er afgørende
For at besparelser, i form af afskedigelser, ikke spises op af effektivitetsnedgang i organisationen, er det afgørende:
- At der sendes de rigtige og entydige signaler og budskaber, altså at alle ansvarlige ”siger og gør det samme”
- At kommunikationsprocessen er planlagt og ledes professionelt
- At der er styr på logistikken og den praktiske tilrettelæggelse
Klarhed, størst mulig åbenhed og korrekt information er derfor en forudsætning for, at alle føler, at de kan fastholde en fælles tro på fremtiden og dermed skabe et godt udgangspunkt for at komme videre sammen.
Der skal være en god plan
Afskedigelsesprocessen er selvsagt meget følsom og du og den øvrige ledelse skal styre processen igennem fra start til slut. Derfor bør I have en klar plan for:
- Forberedelse – grundlag for afskedigelserne, jura og argumentation samt klargøring af tilbuddet til de afskedigede og klargøring af grundlaget for de tilbageblevne medarbejdere
- Gennemførsel – indkaldelse og afholdelse af samtalerne, herunder tid, sted og indhold
- Kommunikation - orientering af resten af organisationen samt af omverdenen
- Tiden efter samtalerne - opfølgningsmøder med de afskedigede, iværksættelse af eventuelle tilbud til de afskedigede, samt opfølgningsmøder med de tilbageblevne
Ramsdal assisterer ledelsen med ovennævnte proces – herunder også træning af udførende ledere samt evt. tillidsrepræsentanter.
Vores erfaringer
Vores konsulenter har igennem 20 år hjulpet offentlige og private virksomheder med at planlægge og eksekvere afskedigelser.
Vi tilbyder professionel hjælp der sikrer, at organisationens chefer er bedst muligt klædt på til at håndtere organisationstilpasningen på en værdig og respektfuld måde. Vi forbereder således cheferne til at kunne støtte de ledere, som skal afskedige medarbejdere.
Vi tilbyder professionel hjælp der sikrer, at en organisationstilpasning håndteres på en værdig og respektfuld måde. Vi guider således ledelsen gennem svære tider og hjælper med at sikre, at omstruktureringen ikke ødelægger virksomhedens renommé på grund af uheldigt udførte eller manglende processer.